Sunday 3 April 2011

belajar merendah hati & merasai kesusahan orang lain..

Assalammualaikum wbt..

Sebenarnya hati dan minda nie agak berkecamuk sedikit..merasa galau(dalam bahasa indonesia)..hmmm..pagi tadi aku dan kawan2 telah p jenguk tempat yang kami kena buat khidmat masyarakat(KKN) tu..mak aihhh..punya la jauh tempat tu..kata dalam 30 minit naik motor tapi aku rasa lama giler dok menebeng(tumpang) motor..lenguh bontot naik motor lama2..huhuu..

Dah la kawan2 indonedia nie bawak motor macam pelesit sikit..laju ya amat..jenuh gakla naemah dok kejar depa nie..da la jalan pulak macam gallop kuda..faham2 la kan..

Destinasi pertama yang ditujui desa candi,Turi..Group kami dibahagikan kepada 3 subunit kecil..tiap subunit ada rumah pondokan sendiri..Desa candi nie rumah subunit pertama..walopun rumah yang dorang dapat kosong tapi rumah dia sangatlah ok..sebelah masjid yang baru dibina..dekat dengan kedai runcit..pokoknya mantap la..ibu kedai runcit tu pun sangat2 ramah..siap tolong jamu & kupaskan salak untuk aku lg..hehee..sampai de sorang budak grup aku tanya "di tempat kamu gak ada salak ya? sebab dia pelik tengok aku asyik makan..siot betul..suka hati lah nak makan banyak mana pun..ibu tu yang suruh aku makan banyak..hahaaa..;p

Pastu destinasi kedua pi tempat subunit ke2..tempatnya Desa Becici,Turi..Hmm tengok dari luar macam tak berapa ok sangatla..tapi bila da masuk okla gak sebab ada peralatan rumah gak..Tapi aku tak tengok pun kondisi toiletnya macam mane..hopefully sangat2 la ok..huhuu..

Destinasi ke3 adalah desa Pulesari,Turi..jauh giler nak pi desa nie...jalan sunyi sepanjang perjalanan..sekeliling hanyalah ladang2 salak..lepas sesat beberapa kali baru sampai..rumahnya agak tidak menyelesakan..kondisi boleh dikatakan agak daif walopun itu adalah rumah Pak Dukuh(ala2 ketua kampung)..macam tak percaya je..macam biasa tido atas lantai..hmm..antara 2 tempat tu pulesari dan becici masih belum dipastikan mana satu tempat aku akan menginap..

Akhirnya tadi dorang da decide..subunit aku dok umah dekat becici..rumah pak RT..aku da tak kisahlah dok mane pun..asalkan ade tempat berteduh..walopun kondisi tak begitu menyenangkan..

Pak RT tu ada cakap macam nie..maaflah kerana dia tak dapat sediakan akomodasi tempat tinggal yang baik..mungkin tempat yang dia sediakan ini sangat tak selesa jika dibanding tempat kami semua..tapi inilah yang dia mampu sediakan..sebab inilah kehidupan dorang..MasyaAllah..aku rasa bersalah sangat2..sampai begitu sekali dia merendah diri..Sedangkan kami student2 nie asyik fikirkan keselesaan dan macam2 kerenah yang tak munasabah..Nampak sangat sikap pentingkan diri..

Aku bukanlah anak orang kaya yang akan mati kalo tido kat lantai..aku bukanlah anak orang kaya yang akan mati kalo diberi makanan sekadarnya..tapi aku adalah anak parents aku yang diajar jangan pentingkan diri dan belajar down to earth..jangan sombong dan berlagak..big thanks to my late dad & mum for such a wonderful education..but sadly maybe i mess with wrong friends..

Esok pagi aku akan berangkat tinggal di desa Becici selama 2 bulan..Aku pun tak tau la line internet ade ke tak..kalo ade insyaAllah aku akan update bagaimana aktiviti aku sehari2..kalo tak aku akan wat summary..bila aku balik bandar jogja baru aku update..Esok aku akan tinggalkan "comfort zone" aku selama ini..mulalah belajar merendah hati..merasai kesusahan hidup masyarakat di desa..semoga aku dapat mengutip banyak hikmah dari peristiwa ini..supaya dapat aku jadikan pelajaran & pengalaman dalam hidup..Ya Allah permudahkanlah segalanya untukku & teman2ku..aminnn

p/s=seronok juga asyik makan salak pondoh..bukan selalu dapat makan free..hehee..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...