Thursday 8 March 2012

novel-bidadari berhati malaikat-bab 15..


BAB 15

Zikir Al-Mathurat sudah selesai dibaca.Begitulah rutin harian Naurah setelah solat Subuh.Dan jik berkesempatan dilakukan juga setelah selesai solat Asar.Kata ustazahnya ketika mereka di MRSM dulu,zikir-zikir al-Mathurat dapat dijadikan pendinding diri.Di dalamnya banyak terkandung doa-doa pelindung diri dari segala bahaya.

Naurah masih berteleku di hujung katil.Dilihatnya si kecil Aya Sofea masih nyenyak tidur.Suci,bersih wajah itu dari terpalit noda dan dosa.Subhanallah,bisik hatinya.

Dia bingkas bangun mendapatkan laptopnya di atas meja.Niatnya mahu beronline sebentar sebelum menyediakan sarapan.Laptop ACER usangnya dibuka.Sudah hampir 6 tahun laptop itu menemaninya sejak dari zaman pengajiannya di universiti.Syukurlah hanya sesekali meragamnya cuma perlu diformatkan sahaja.Dia membuka kotak email.Banyak juga email yang baru diterima.

Tiba-tiba dia terlihat satu email yang mencuit perhatiannya untuk dibuka.

“Hi Naurah.Where are you now?I’m freaking miss u a lot,girl!I’m in KL now.Just got back from UK!Let’s meet up.I’ll invite our girls too.Please drop me your number,Miss Shy-shy Cat.Lots of love..XOXO..-Catherine”

Naurah tersenyum.Tidak disangka teman rapatnya sewaktu sekolah rendah masih mengingatinya.Apatah lagi kali terakhir mereka bertemu adalah ketika Reunion Dinner sekolah rendah mereka sebelum Naurah ke Jogjakarta iaitu 6 tahun lepas.Ketika itu Catherine menjadi penganjur,maka dia mempunyai buku khas yang mencatatkan segala detail peribadi schoolmate.Dia mengklik butang reply.

“Heyy,Miss Lola Bunny!Miss u too!Yeahh I’m in KL too.Here’s my number 012 3456789.Cant wait till we meet again..so excited!-Naurah”

Naurah sememangnya terkenal dengan gelaran Miss Shy-shy Cat dikalangan classmatenya..Itu merupakan gelaran yang diberikan teman-teman sempena Farewell Dinner sebelum masuk ke sekolah menengah dan sampai sekarang andai bertemu rakan sekolah rendahnya mereka pasti akan memanggilnya begitu.Dia digelar sebgitu kerana perwatakannya yang pemalu terutamanya apabila harus bercakap dengan jantina berlawanan.Sedangkan jika bersama teman-teman perempuan dia merupakan seorang yang sangat ceria dan peramah.Manakala Catherine digelar Miss Lola Bunny kerana dirinya yang agak hyper dalam pelbagai segi menyerupai watak Lola Bunny yang cantik,seksi dan pintar.

Catherine merupakan seorang teman yang sangat baik dan sangat pintar.Boleh dikatakan setiap tahun ketika di sekolah pasti tempat pertama akan direbut oleh Catherine.Mungkin juga kerana genetiknya yang bercampur antara genetik mat saleh dan Cina menyebabkan dia sangat cerdik dan mempunyai rupa yang sangat cantik.Putih gebu,tinggi lampai menyebabkan dia sering menjadi perhatian ramai budak lelaki.Catherine juga sering memanggil Naurah dengan gelaran Norah Jones.Katanya nama Naurah mirip Norah Jones.Naurah tersenyum sendiri mengingati gelagat teman kecilnya itu.Pasti lebih cantik sekarang Catherine.Andai sahaja dia turut diberi hidayah untuk menerima Islam pasti lebih indah,bisik hatinya.Dia sangat berharap supaya teman baiknya itu sentiasa diberi hidayah.

Dia teringat kata-kata Lina ketika mereka di MRSM dahulu.. “Hidayah itu perlu dijemput,kalau kita sendiri yang tidak menjemputnya andai datang pun kita mesti takkan sedar”.Memang ada benar kata-kata Lina itu.Dari Lina juga dia banyak belajar erti kehidupan.Bagaimana dia berubah menjadi seorang Muslim yang sebenar yang komited pada tanggungjawab harian.Sebelum ini dia hanyalah seorang muslim pada nama sahaja.Didikan keluarganya lebih ke arah kebaratan.Kurangnya penekanan didikan agama dalam kehidupan.Agama hanya dituntut di sekolah sahaja.

Didikan keluarga Lina memang sangat mengkagumkan.Arwah ayahnya merupakan seorang yang tegas dalam beribadah.Seawal usia 7 tahun jika anak-anak tidak solat akan dirotan oleh ayahnya.Manakala Ibu Lina akan mengajar anak-anak mengaji Quran.Tidak hairanlah Lina merupakan seorang wanita yang sangat solehah.Semoga Allah menempatkan kau dikalangan orang beriman sahabatku.Dia menitiskan air mata rindu kepada arwah sahabatnya itu.

Dia mengesat air mata dengan hujung baju.Eh,aku nie.Karang tak jadi nak buat breakfast,Naurah bermonolog sendiri.Dia memandang ke arah jam di dinding.Baru pukul 7.30 pagi.Dia menutup laptopnya dan meletakkannya kembali ke atas meja.Dia menuju ke dapur.

Niatnya pagi ini mahu menyediakan cucur udang.Aya Sofea sangat gemar makan cucur udang dicecah bersama sos tomato.Lagipun tengah hari nanti mereka ada janji temu bersama Faqih.Memadailah dengan breakfast yang ringan.

Secawan mocca dibancuh untuk dirinya.Dia memang seorang caffeine addict.Setiap pagi dia memerlukan secawan kafein dari kopi atau teh untuk kickstart harinya.

“Mama..wanginya bau mama masak..mama,masak apa?”,kedengaran suara Aya Sofea yang baru bangun.Matanya masih sepet menahan mengantuk.

“Dah bangun rupanya my little angel.Mama masak cucur udanglah sayang.”Naurah menoleh ke arah Aya Sofea sambil tersenyum.

“Wahhh sedapnya..Sukanyaa.Nak makan..”,Aya Sofea tersenyum girang.
Naurah baru selesai menggoreng dan sedang mentoskan cucur di dalam penapis minyak.

“Jomlah mandi,busyuk mama nie.Tak gosok gigi lagi tak boleh makan.Nanti ulat gigi yang makan cucur Aya.Eee..”,kata Naurah sambil menunjukkan reaksi geli.

“Eeee taknaklah.Nak gosok gigi pastu nak mandi baru Aya nak makan..”,Aya Sofea pula menutup giginya tanda tidak setuju dengan kata-kata Naurah tentang ulat gigi.

“Mama dah mandi belum?Jom mandi.”,kata Aya Sofea lagi.

“Mestilah sudah.Mama kan wangi.Heheee..”,ujar Naurah mengusik Aya Sofea.

“Mama busuk jugak.Heheee’,balas Aya Sofea sambil mencium pipi Naurah.

Naurah tersentuh dengan perlakuan anak kecil itu.Comel dan pintar sekali.Mereka berdua berpimpin tangan menuju ke bilik mandi.


nota kaki :buat masa ini nak stop sekejap karya.nanti akan disambung lagi.sila lontarkan pandangan anda kat komen ye.nak tau feedback..heheee..terima kasih utk yg sudi membaca..:)

2 comments:

  1. Tahniah effa..kagum dha! Dha baru baca bab 15.tp dah rasa nak tau lagi kisah2 selanjutnya.pandai effa berkarya.hebat!

    ReplyDelete
  2. time kasih dha..heheee..jd malu plak..:p nnt akan disambung lg..insyaAllah..:D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...