Friday 1 July 2011

little chef in the house..(^_^)

Assalammualaikum wbt,

Saje je nak update entry tentang masak-masak..macam dah lama je aku tak update pasal resepi or masak-masak kan?eermm jap..ada ke ha?sebab blog dulu yang kena hacked tu memang rajin aku update pasal resepi..sekarang nie dah agak busy dengan thesis jadi kalo nak masak kena pikir 1000 kali dulu..hahaaaa..lebih ar tu..nasiblah hidup sendiri..suka-suka hati je lah nak makan apa..agak-agak lapar nasi carilah nasi padang..kalo rasa nak makan mee,mee ayam jadi pilihan..kalo nak makan masakan mak barulah terhegeh-hegeh kena masak..heheee..tapi most of the time sebab busy aku dah kurang selera makan..makan pun yang mana sempat je..lagi banyak dok depan lappy mengarang skripsi dari melayan selera makan..sadis betul..

Tadi timbang berat tengok-tengok berat aku turun banyaklah juga..de lah dalam 3 kilo..wowww..amazing betul..tanpa diet..hahaaaa..kemaren sebabkan budak-budak umah aku berpuasa sempena Israk Mikraj aku pun dengan "ter rajin"nya ke dapur dan masakkan dessert utk dorang..lagi satu sebab nak abiskan baki tepung pulut yang arie tu aku beli masa buat kimchi..

tetibe rasa teringin sangat nak makan bubur putri mandi..aku taktaulah kalo kat tempat korang macam mana rupanya..tapi kalo dari kecik memang mak aku selalu buat memang macam nie rupa dia (rujuk pix yang ada kat bawah nie)


Senang gilo nak buat bubur nie..sebab orang yang tak terer masak macam aku pun leh wat..(tu dia ayat belagak siot)..:p Mehla aku share resepi wat bubur nie kat korang..sediakan buku catatan okeh?biar simpan jadi resepi turun temurun..hahaaaa...mari ikuti little chef beraksi ye..:p mula-mula sediakan bahan dulu tau..

Bahan-bahan:
tepung pulut
air 
sedikit garam
santan
gula melaka or gula putih

Cara membuat:
Amik tepung pulut dan campurkan dengan air.buat seperti doh..tambahkan garam sikit je..untuk bagi doh tu rasa lemak-lemak berkrim sikit..pastikan doh tu cukup kental..jangan lembik sangat atau keras macam batu..kang jadi bubur batu mandi bukan putri mandi..Pastu masukkan santan,air dan gula merah/putih..kacau sehingga gula mencair dan kuah tu mendidih..bila dah mendidih, ambik doh tepung tadi dan uli kecik-kecik dalam bentuk bulatan atau suka hati koranglah nak buat bentuk apa pun..masukkan dalam kuah santan yang mendidih tu..buat sampai selesai adunan..dan agak-agak dah 10 minit atau kalau rasa tepung tu dah masak bolehlah matikan api dapur dan tadaaa!!!dah siap untuk dimakan..senang kan resepinya?apa lagi cubalah..

dari tester-tester(budak rumah aku) cakap rasa dia ala-ala kuih badak berendam..tapi cuma takde inti kat dalam je..sedaplah pokoknye..heheeee..:p

p/s=nanti aku update lagi resepi yang senang nak buat dan sedap dimakan...heheee..tu kalo rajinlah ye..sebabnya nak kembali mengarang ayat thesis nie..ngadap blog je tak jadi keje aku..huahuaaaa...sayonara..sampai ketemu lagi..(^_^)



2 comments:

  1. oh Puteri mandi, sudah sekian lame tidak bertemu... mahu cari

    ReplyDelete
  2. @awe-alolooo..ala awe buat lah sendiri..kan akak dah ajar kat sini..senang jerr..makan hasil buatan sendiri lebih terjamin kehalalan,kebersihan dan kesucian..ewahhh..heheee..(^_^)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...