Wednesday 22 February 2012

novel-bidadari berhati malaikat-bab 10..


BAB 10

Dari kejauhan, ada sepasang mata sedang memerhatikan sambil tersenyum melihat gelagat mereka berdua.Tangan itu begitu lincah mengklik punat kamera.Merakam detik-detik gembira antara dua insan tersebut.

Mesra sungguh hubungan antara ibu dan anak ini.

Bahagia betul mereka,monolog empunya kamera.

Rasa serba salah hinggap di hatinya kerana mengambil gambar tanpa keizinan.Risau juga andai suami wanita itu ternampak gelagatnya yang asyik mengambil gambar.Silap-silap boleh kena belasah.Namun raut wajah wanita itu memang persis muka gadis yang dikenalinya 10 tahun dahulu.Dia cuba memberanikan diri menegur pasangan ibu dan anak tersebut.

 “Assalammualaikum,puan..”, Faqih menegur perlahan.

Ketika itu Naurah sedang menyuap Aya Sofea makan.

“Wa’alaikumussalam..”,Naurah menoleh apabila terdengar suara orang memanggilnya.

Eh macam pernah nampak je mamat ni?hati kecil Naurah terdetik.

“Saya nak minta kebenaran puan.Tadi saya ambil gambar puan dan anak puan secara sembunyi.”,jujur Faqih memberitahu.

“Oh ok.Asalkan saudara tak buat jahat kat gambar kami,saya ok je.”,Naurah menjawab ringkas tetapi penuh peringatan.

“Saya Faqih.Boleh saya tahu nama puan?Sebab muka puan mirip dengan sahabat lama saya”,Faqih bertanya untuk kepastian.

“Faqih?Muhammad Faqih?”,Naurah kembali bertanya.Dia agak terkejut.Soalan Faqih tidak dijawabnya.

“Iya.Puan kenal saya?”, tanya Faqih kembali.

“Ya Allah..Faqih..Ini Naurah.Ingat lagi tak?”,Naurah mnguntum senyuman kepada sahabat lamanya.Dia tidak menyangka bahawa pertemuan tengah hari itu adalah ibarat jejak kasih.

“Naurah Izzah?Si gigi besi?”,ketawa Faqih apabila teringatkan kisah silam mereka.

“Jahatnya.Malulah saya depan budak kecil ni”,Naurah turut ketawa kecil.

Faqih merupakan kawan lama Naurah.Mereka kenal ketika sama-sama menghadiri kelas tuisyen.Mereka memang tidak pernah bercakap sama sekali kerana Naurah memang tidak berkawan dengan budak lelaki.Naurah sememangnya terkenal dengan gelaran si gigi besi kerana dia memakai pendakap gigi sejak tingkatan 1 lagi.

“Naurah,suami awak mana?Kenapa dari tadi saya tengok awak dengan anak awak je?”,tanya Faqih kehairanan.

“Oh,saya belum kahwin lagi.Ini Aya Sofea.Saya dah bela dia sejak kecil lagi.Jadi,dah kira macam anak saya.Dia pun panggil saya mama”,Naurah menceritakan cerita sebenar.

Eh perlu ke aku berterus terang kepada mamat ni?Boleh percaya ke dia ni?,hati Naurah berbisik.

“Oh sorry.Saya ingat awak dah kahwin”,Faqih meminta maaf.

“Takpelah.Normal lah tu.Saya ni dah lali dengan pandangan orang.”,Naurah tersenyum sambil mengelap mulut Aya Sofea yang comot.

Mereka terus bercerita tentang kerjaya masing-masing.Aya Sofea leka bermain di gelongsor.

Faqih memberitahu Naurah bahawa dia bekerja sebagai seorang guru sekolah di Shah Alam.Setelah agak lama berbual,Naurah baru terfikirkan sesuatu.

“Faqih,saya dan Aya nak balik dulu.Dah nak Zohor lagipun.”,Naurah memberi alasan untuk pulang segera.

Sebenarnya dia takut juga apabila tiba-tiba sahaja Faqih menyertai mereka.Bimbang jika ada yang melihat akan membuat fitnah lagi.Dia harus berhati-hati menjaga nama baik mamanya.Tambahan pula pekan Taiping yang kecil kebanyakan orangnya saling mengenali.

“Eh dah nak balik ke?.Tak puas lagi kita berbual”,Faqih bernada agak kesal.

“Maaflah ye.Lagipun tak manis orang tengok.Mana tahu isteri awak nampak ke?Dah timbul firnah kat awak juga.”,Naurah membalas.

“Saya belum kahwinlah.Hmm betul juga.Bahaya juga kita begini”,Faqih turut bersetuju dengan kata-kata Naurah.

“Boleh bagi nombor telefon awak,Naurah?Kalau saya dah siap cuci gambar nanti saya hubungi awak.”,Faqih cuba meminta nombor telefon bimbit Naurah.

“Nah ini kad nama saya.Nanti cikgu jangan lupa ya cuci gambar tu”,kata Naurah sambil menghulurkan kad namanya.

“Tak payahlah nak bercikgu-cikgu.Malu pulak.Hihiii..Takpe nanti saya hubungi Doktor ye”,kata Faqih sambil ketawa kecil.

“Doktor pulak.Bila masa pulak saya jadi doktor?Saya kuli doktor je.”,balas Naurah tersengih.

“Yelah tu.”,balas Faqih tersenyum.

“Aya,nanti uncle bagi gambar Aya ye.Pastu Aya kena belanja uncle makan aiskrim.Boleh?”,usik Faqih sambil memegang tangan Aya Sofea.

“Kena tanya mama dulu boleh ke tak.Boleh ke mama?”,Aya Sofea memandang kearah Naurah sambil bertanya.

“Eh kita pulak yang kena belanja dia..”,Naurah berpura-pura terkejut.

"Ala,mama awak taknak belanja uncle la..Macam mana ni,Aya?",Faqih berpura-pura mengadu pada Aya Sofea.

"Mama ni.Tak baiklah.Uncle janji nak bagi gambar Aya.Kesian uncle",ujar AyaSofea menyebelahi Faqih.

"Amboi amboi..Pandai ye nak kenakan mama.Mestilah nanti kita belanja uncle.Mana boleh bagi gambar free je.Heheee..",Naurah ketawa kecil melihat telatah Aya Sofea.

“Yeayyy.”,Aya Sofea teruja sekali mendengar kata-kata Naurah. Dia mula suka dengan Faqih kerana Faqih suka melayan keletahnya.

Faqih juga tersenyum melihat kemesraan antara mereka berdua. 

Mereka beransur pulang setelah mengucapkan selamat tinggal.

p/s=sorry sebab agak terlambat mengupload bab baru..tengah jiwa kacau..hihiii..:p

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...