Wednesday 29 June 2011

Isra' Mikraj dan memoir ayah..

Assalammualaikum wbt,

Selamat menyambut Hari Isra' Mikraj 27 Rejab 1432..

Peristiwa Isra' Mikraj memang antara peristiwa yang bersejarah dalam dunia Islam..kalo nak tau lebih lanjut tentang hari bersejarah nie bolehlah baca di sini. lengkap sejarahnya..maaf aku memang tak pandai nak cerita pasal sejarah..

Tapi bagi family aku tarikh 27 Rejab adalah tarikh yang mengubah segala-galanya..sebab ayah meninggal pada tarikh tu..1 September 2005 bersamaan 27 Rejab 1426..Tahun nie genaplah 6 tahun ayah pergi tak kembali..sekejap je masa berlalu..dari aku baru masuk diploma sampailah sekarang aku dah nak grad degree..sayangnya ayah tak dapat nak tengok anak dia konvo..tapi aku tau dia pasti bahagia di sana..

Arwah ayah lah manusia paling baik dalam dunia..berdasarkan cerita Mak Tua(kakak sulung ayah) memang ayah sangat-sangat baik dan berhati mulia..patutlah semua sayang ayah..kata Mak Tua walopun wan(nenek) tak suka kat ayah tapi bila dah besar ayahlah orang pertama yang bagi duit gaji dia untuk potong tiap-tiap bulan bagi kat wan..Mak Tua yang jaga ayah dari kecik sebab jarak umur ayah dan Mak Tua sangat jauh..Mak Tua menikah muda dalam usia 15 tahun dan pastu terus jaga ayah..sebab tu lah bila ayah pergi Mak Tua paling merasai kehilangannya..dia rasa macam hilang anak bukan adik..

Perkara yang aku paling kagum dengan ayah adalah sangat-sangat rajin dan sangat berusaha menjaga agamanya..yang paling aku ingat ayah sanggup tak balik Taiping sebab nak ikut full tarawih dan tadarus Quran kat masjid kat kawasan rumah sewa kat Penang..sebab ayah selalu abis keje pukul 8 macam tu..kalo balik Taiping confirm tak sempat ikut tarawih apatah lagi bertadarus..nak balik pas tarawih terlalu lambat dan esok pagi kena bertolak ke Penang lagi..

Ayah pergi memang mengejut..Padahal baru semalam tu semua orang bercakap dan berjumpa dengan dia..aku pun baru cakap telefon dengan ayah sehari sebelum kejadian yang meragut nyawanya..sampai aku marahkan adik aku bila telefon cakap ayah dah takde..Ayah macam tido je..raut wajahnya sangat tenang..langsung takde luka di wajahnya..walopun eksiden..mungkin sebab internal injury yang parah jadi penyebab ayah pergi..

Apa-apa pun semuanya ada hikmah..aku pasti ayah sudah tenang di sana..semoga doa kami sentiasa mengiringinya di sana..ya Allah,jauhkanlah ayahku dari seksaan kerana kesalahan anak-anaknya..aminn ya rabbal alamin..:')

p/s=ayah tak sempat pun nak tengok menantu dan cucunya..tetiba aku rasa sedih pulak..orang lain bila akad nikah ayah jadi wali tapi aku cuma abang-abang yang jadi wali..

2 comments:

  1. awak dipilih sebagai pemenang GiveAway saia !!!

    ReplyDelete
  2. thanx cik arda..sgt2 happy hari nie..:D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...