Monday 6 June 2011

jalan-jalan ke pulau karimun jawa-edisi 1..

Assalammualaikum wbt..

Ape kabo kawan-kawan semua?semoga sihatlah hendaknya..last entry aku about 6 days ago..beselah orang pura-pura busy..:p starting 31/5 aku dah berangkat untuk trip ke pulau karimun jawa..bersama-sama dengan 6 orang sahabat yang ditemukan di KKN dulu..lagi sorang tak dapat nak ikut sebab dia ada kewajiban lebih besar pada anak&suaminya..makanya kami bertujuh pun sepakat memilih pulau karimun jawa untuk refreshing setelah abis KKN..kalo nak tau lebih lanjut pasal pulau karimun jawa bolehlah klik kat link nie..nanti dapatlah tau serba sedikit tentang sejarah pulau yang aku pi nie..aku pi sana sebab terprovokasi dengan cerita & pengalaman dari kawan2 aku yang dah penah pi sana..heheee..

Untuk pengetahuan korang,nak pi ke pulau nie memanglah agak mencabar perjalanannya..disebabkan kami bertujuh nie semuanya student biasalah..fulus pun taklah banyak macam tourist yang lain..so,kami decided untuk backpackers ke sana..inilah pengalaman pertama aku backpackers..sebelum nie selalunya jadi tourist-dengan kata lain tempah travel agent atau ada kawan kat sesuatu tempat untuk jadi tour agent free..hehee..tapi untuk kawan2 yang lain mereka da biasa backpackers ke mana2..so takdelah berdebar2 macam aku..berdebar2=excited..:p

Untuk ke pulau karimun jawa kita harus ke Jepara dulu..Perjalanan kami bermula dari kota jogjakarta ke kota semarang dengan menaiki bas joglosemar dari pukul 4 petang..sebenarnya ada travel(van travel) yang boleh bawak straight ke Jepara tapi biasalah harga memang mahal la..at last kami ambil keputusan naik bas ke Semarang pastu cari pengangkutan awam dari Semarang ke Jepara..Dari Jogja ke Semarang naik bas Joglosemar ambil masa selama 4jam..dalam bas agak selesa dengan diberi makanan ringan dan harganya cuma rp40ribu(sekitar rm15)..sampai di Semarang sekitar pukul 8malam kami harus ke stesen bas Semarang kerana bas tadi hanya menurunkan kami dekat Simpang Lima..jadi harus naik teksi sampai ke stesen bas Semarang..naik teksi kena bayar rp31ribu(naik 4 orang so sekitar rp7700(dlm rm2 camtulah)..sampai je kat stesen bas semarang,tengok-tengok bas untuk ke Jepara dah takde..pening gak memikirkan nak naik apa pi Jepara nie..pakcik teksi tadi menawarkan harga per teksi dalam rp250ribu..mahal giler tau..padahal kalo naik bas semarang-jepara baru 10ribu je..kebetulan pulak masa tengah dok bingung cari transport ada pakcik prebet sapu..hangpa taula pebenda nie kalo dok kat uitm penang..pakcik nie tawarkan per orang bayar rp30ribu..lama gak kami dok bincang akhirnya setuju je la dengan tawaran pakcik tu..lagipun pakcik tu cakap dia akan hantar kami sampai rumah kawan kami kat Jepara.

Perjalanan ke Jepara ambil masa selama 1,5 hingga 2 jam.Kelakar betul dok ramai-ramai dalam van prebet sapu tu..sambil van bergerak laju kami masing-masing bercerita dan dengar lagu tajuk "jalan-jalan" dari shaggydog..shaggydog nie band indon dan kebetulan awek penyanyi utama band nie kawan KKN aku-Nindia..heheee..hebat kan..Nindia niela yang jadi event organiser untuk ke pulau karimun jawa sebab dia adalah salah seorang backpackers+penulis untuk blog travelling-yogyes..

Untung betul kami dapat contact ibu kepada salah seorang kawan dari Amy..Kawan Amy nie asal Jepara dan parents dia ada syarikat perabot kat sana..Alhamdulillah sampai je kat Jepara kami dihantar sampai ke rumah Sita di Queen Furniture,Jepara..Parents Sita memang baik giler..kesian juga sebab kami da sampai agak lewat..yelah dalam pukul 9lebih mestilah da time orang nak berehat2..terpaksa menyusahkan pulak..Kami dijamu dengan kacang khas Jepara dan minum teh..Tak berapa lama ayah Sita ajak kami keluar cari makan..Alamak tak sedap pulak rasanya..dah la tumpang tidur free..pastu parents dia sediakan makan malam pulak..terharu..yang kelakarnya pertama kali dorang perkenalkan aku & naemah dari malaysia ayah Sita boleh pulak cakap muka aku macam Datin Wan Azizah..err..same ke?tapi kalo masa kecik-kecik memang beselah kawan-kawan sekolah rendah cakap muka mak macam muka Datin Wan Azizah..lawak betul la..tang mana yang sama taktaulah..nak compare dengan izzah pun jauh panggang dari api kut..:p

Malam tu kami dibawa pusing-pusing kota Jepara dan makan malam..Aku makan sate kambing..sedap!!!!tapi beselah kalo makan kambing sah2 lah akan panas badan..kota Jepara memang bersih sangat2..memang aku & lain2 sangat kagum..even lesehan(warung makan tepi jalan) pun tak nampak sampahnya..ajaib kan..kalo jogja jangan haraplah..dengan bau hancing tepi jalan,jalan2 kotor sebab sampah..tak abis2 kami memuji kota Jepara..Selesai makan,kami balik rumah dan diberi 3 bilik untuk tidur..ya Allah terharu betul..selesa biliknya walaupun agak banyak nyamuk..tapi tu pun da kira seribu rahmat dari Allah untuk kami semua..:) Kena tidur awal sebab feri dari Jepara ke Karimun Jawa akan bertolak pukul 8 pagi..bermakna kami kena pi awal ke jeti untuk beli tiket..sekitar pukul 6 dah kena pi sana..

Setelah selesai packing & breakfast di rumah Sita,kami berangkat ke Jeti Jepara..Ayah Sita yang hantarkan..Sebelum ke jeti ayah Sita berhenti dulu kat Indomaret(ala2 7Eleven Msia) siap beli bekalan roti dan air mineral untuk kami..sorang 1 dapat roti+mineral water(botol besar)..ya Allah memang baik betul parents Sita nie..layan kami macam anak dia..:') Alhamdulillah berhasil dapatkan tiket feri ke pulau karimun jawa..harga tiket feri rp30,500(sekitar rm12)..perjalanan naik feri ambil masa 6 jam..ada speedboat yang ambil masa 3jam dari semarang ke pulau karimun jawa tapi harganya almost 5 kali ganda dari harga feri..dan kebetulan memang tiket fully reserved..nak tak nak kena naik feri jugaklah..sebenarnya ada je tiket VIP untuk feri nie dengan tempat ada AC(aircond) dan tempat duduk kusyen..tapi kerana harganya 3kali ganda kami pilih ekonomi je la..tempat duduk kat ekonomi sebijik macam feri ke penang..heheee..bayangkanlah betapa kebas bontot dok kerusi takde kusyen..Nindia sampai 3kali muntah..untunglah aku & naemah da makan ubat anti muntah siap-siap..sebab memang da agak akan pening bila naik feri..seumur hidup inilah first time aku naik feri sampai 6 jam..feri ke langkawi pun paling lama aku naik cuma 3-4jam..tu pun tidur je sepanjang jalan sebab mabuk laut...hahaaa..

:::nielah rupa feri ke pulau Karimun Jawa dari jeti Jepara..

::: senyum2 dulu sebelum pening kepala dalam feri..hahaaaa..

::: subhanallah..dalamnya laut tiada siapa yang tahu apa rahsia disebalik warna biru itu..:')

Okaylah..sampai sini je aku share dulu..nie pun masih belum recover dari perjalanan..rasa macam belum stabil otak..goyang-goyang lagi..hehee..nanti aku update lagi tentang experience kat pulau karimun jawa..daaaaa..wassalam..:)