Friday 10 June 2011

jalan-jalan ke pulau karimun jawa-edisi 2..

Assalammualaikum wbt..

Okaylah kawan-kawan..disebabkan aku telah berjaya mendapat gambo trip..seperti yang telah aku janjikan..aku akan kembali menyambung mencoret tentang trip aku dan teman-teman KKN ke pulau karimun jawa..mesti korang ingat lagi kan yang catatan terakhir aku sampai kat dermaga feri pulau karimun jawa..

:::nie pix sebelum berangkat ke pulau karimun jawa..heheee..tengok muke sume bersemangat giler..

::: dah sampai pe lagi..snap pix la..bukti kami dah sampai..heheee..

Kami sampai kat dermaga feri pulau karimun jawa sekitar pukul 4 petang..yelah 6 jam naik feri la katakan..bertolak pagi petang baru sampai..untunglah kami dah booking siap-siap homestay..sebab kebetulan cuti panjang pulak kt Indonesia nie..jadi ramai lah yang ambil peluang untuk bercuti ke pulau-pulau indah di sini..Masa dalam feri pun penuh seat menandakan ramai pelancong hari tu..Kami nie kan ala-ala backpackers so memang berjimat gila la wei..masa ibu homestay tu tawarkan nak jemput kami cakap takpelah tak payah susah-susah..yelah of course la kena bayaq untuk transport dari jeti ke homestay..padahal takdelah jauh mana pun..ada la dalam 500meter camtu..Kami pun decide la jalan kaki sampai ke homestay..separuh jalan Amy kata dah tak larat nak jalan sebab bag dia berat..so dia ngan Boim pun naik beca yang kebetulan lalu lalang sekitar kami..aku dan lain-lain dengan gigih berjalan kaki..barang yang berat dah kami titipkan dekat beca yang dorang naik..heheee..bijak kan..:p

Lebih kurang 10-15 minit berjalan sampailah kami ke homestay Mulia..nampak bersih dari luar..sampai-sampai depan pintu homestay menantu pemilik homestay yang sambut..dia cakap kenapa tak minta dijemput..kami pun cakap saje je nak jalan-jalan tengok kawasan sekali..(alasan betul..:p) Bilik kami kat tingkat atas..tingkat bawah ada dapur,ruang tamu & ruang makan..Budak pompuan share 1 bilik & budak laki share 1 bilik..disebabkan kami de 4 orang pompuan jadi ibu tu tambahkan extra tilam..harga untuk penginapan semalam adalah rp70ribu..tapi sebab tambah tilam extra jadi rp90ribu..adalah dalam sekitar rm26-rm34..sekarang currency rm1=rp2700..pandai-pandailah hangpa kira noo..

Sekitar jam 5 kami keluar jalan-jalan sekitar area alun-alun(kat malaysia kita panggil dataran)..tujuan utama adalah nak tengok sunset..lapola pulak jalan-jalan nie..lagipun sejak dalam feri mane de makan makanan berat..Geng pompuan semua makan kat 1 gerai nie..aku tertarik nak makan kat situ sebab ada air kelapa..hahaaaa..tambah lak tengah panas-panas memang kena sangatlah minum air kelapa..menu makan petang aku ialah megi goreng dan es kopyor(tapi untuk aku no ice please..)..kena bayar dalam rp8ribu(megi rp6 ribu+air kelapa rp2 ribu)..lumayan lah..sedap plus banyak lagi megi dia..kenyang aku..heheee..geng budak laki pulak pi makan bakso ikan ekor kuning..

Selesai makan kami pun pi la dekat dermaga bot-bot kecik..kat situ memang jelas dapat tengok sunsetnya..cantik giler..memang tak dapat diungkapkan dengan kata-kata..cuma dapat sebut wowww..subhanallah..Seperti biasalah kalo tak bergambar memang tak sahla kan..nie antara gambo-gambo masa melihat sunset..

::nie kamera biase je wei..tak mampu nak pakai dslr..tapi cun gak kan..:p

::waktu nie kebetulan ada perahu yang lalu masa kami nak snap pix..:)

::: semua dok merenung masa depan kut masa nie..:p

:::budak grup aku nie kalo takde pix lompat memang tak sah..nasib baik takdelah berat sangat..hahahaa..:p

:::pix nie plak diambik guna mr bb je..oklah tu kan..:)

Sampai bunyi azan maghrib baru kami balik homestay untuk bereskan hal masing-masing(mandi,solat)..tangga homestay nie tinggi dan curam betul..seriau perut kalo nak turun..nak naik pun kena step by step..kalo tak  boleh jadi nangka busuk..rugi pulak aku tak snap pix tangga tu kan..bilik kat homestay nie selesa,wangi,bersih..kekurangannya adalah kat tingkat atas ada 4 bilik tapi toilet ada 1 je..kenalah tunggu giliran..tapi kalo rasa kurang kesabaran gunalah toilet kat tingkat bawah..ada 2 lagi..pilihlah nak guna yang mana satu..disebabkan aku malas nak tunggu lama-lama jadi akulah orang yang sering mandi kat tingkat bawah..bukan tak sabar tapi tak selesa..paham-pahamlah kalo da cuaca panas mestilah berpeluh..hmm lagipun depa memang dah sinonimkan dengan "orang yang paling suka mandi"..hampagas betul..

Malam tu kami kembali ke area alun-alun untuk cari makan malam pulak..biasalah sebabkan jogja payah nak dapat ikan fresh2,kami pun memilih untuk makan ikan bakar..makan beramai-ramai bersila kat tengah padang tu sambil ada lampu macam torchlight..mantap betoii..dah la ikan bakar tu punya sambal cicah sedap giler..memang berselera semua..abis 4 ekor ikan..heeee..sorang bayar sekitar rp15ribu..alhamdulillah kenyang..kami pun berjalan pulang sambil dok bincang-bincang aktiviti apa yang nak buat esok..nak island hopping ke?kebetulan ketua grup kami cakap ada pakcik nie ajak pi island hopping tapi secara free!!!macam peliklah kan kalo nak ajak free sampai bertujuh..geng pompuan malas lah nak caye..kang bodo-bodo je tunggu..so kami decide kalo ada kami ikut kalo tak kami nak pi berenang je la kat area pantai dekat situ..sebab kami tempah untuk island hopping tu lusa(3/6)

:::siap untuk berenang,snorkelling..:)

Pagi-pagi tu kami pun bersiaplah dengan alat untuk snorkelling dan jaket keselamatan untuk pi berenang..kata ketua kami kita tunggu pakcik tu cakap apa..setelah ternyata tak jadi ikut pakcik tu kami pun pi la berenang kat pantai..

:::nie la area pantai yang kami berenang pagi tu..snorkelling gak tapi takde batu karang..

Pertama kali ceburkan diri ke dalam air excited giler..rasa macam nak menjerit macam tarzan je..hahaaa..sebab tengok air sangat-sangat jernih..aku& Amy agak cuaklah mula-mula..taulah kan kalo pompuan dalam 1 bulan mesti akan ada 1 waktu yang memenatkan..kalo paham diam je la ye..kalo tak paham pun buat-buat paham sudah..kena pulak 1st day..memang mantap jaya la..tapi alhamdulillah setiap ciptaan Allah tu ada kelebihannya..dengan gembiranya aku & Amy bermain-main air sampai puas..:p Kat pantai tu boleh snorkelling juga tapi cuma dapat tengok ikan-ikan kecik je..batu karang ada sikit-sikit..kalo betul-betul nak tengok yang cantik kena ikut island hopping tu la..Dari pukul 9 sampai pukul 11 lebih baru selesai main air..pastu kami bergerak ke area dermaga feri..saja jalan-jalan..cuaca panas weihh dari basah-basah kuyup terus kering..tak lama lepas tu kami pun balik ke homestay..penat kut sakan berenang..

Makan tengah hari kami ialah megi perisa kari..hahahaa..memang jimat betul kan..tumpang masak kat dapur homestay..padahal sebelum nie tak pernah pun ada orang masak kat dapur tu sebab semua pesan makanan dari ibu homestay..nak buat macam mana..namanya student..bajet pun ngam-ngam je la..hehee..Petang tu acara tengok sunset lagi..tapi kali nie yang geng pompuan je..geng laki malas nak ikut..kebetulan sunset hari tu tak berapa cantik sangat macam semalamnya..yelah bukan semua orang dapat tengok sunset yang cantik..kiranya kami sangat bertuah dapat tengok semalam..:D Malam tu kami makan malam ikan bakar lagi tapi kali nie try sotong masak rempah dan ketam masak sambal..ya Allah nikmat betul makan seafood..:)

::: ambik kesempatanlah snap muka sendiri plak berlatarbelakangkan sunset..:p

Hari ketiga di pulau karimun jawa dilengkapi dengan acara island hopping..bayaran untuk island hopping yang ditempah dari homestay adalah rp95ribu per orang..dan kami hanya booking khusus boat untuk kami bertujuh je..sebab kalo ikut pakej lain mungkin kena campur dengan pelancong lain dan tak boleh pilih untuk singgah ke pulau ikut sendiri..kena ikut suara majoriti..ibu homestay turut sediakan breakfast dan makan lunch..lunch untuk hari tu adalah bakar ikan..nyummy..kami pergi ke 3 pulau dan 1 tempat pemeliharaan ikan yu..

:::bersedia untuk island hopping..(^_^)V

Pulau 1st aku lupa la pulak nama pe..tapi memang amazing giler..aku kan agak fobia air kalo dalam-dalam..nasib baiklah pakcik-pakcik bot tu terer..memang bergantung giler kat depa..alhamdulillah dapatlah aku tengok keindahan batu karang dan hidupan laut..subhanallah memang tak dapat digambarkan betapa kagumnya melihat ciptaan Allah..terasa macam berada dalam akuarium je..dan menggambarkan betapa kerdilnya aku di alam lautan..banyak batu karang yang besar-besar dan jauh di dasar laut..:')
 Pulau ke2 yang kami singgah adalah pulau cemara kecil..kami lepak-lepak main air kat pulau tu..cantik sangat pemandangannya tapi ramai pulak orang..
                                         ::: nielah latar pulau cemara kecil..:)

:::snorkelling time..sayang takde kamera underwater..:(

::: subhanallah indahnya ciptaan Allah..:)

Pulau ke3 adalah pulau cemara besar..tempat untuk kami makan sekali..sebab bapak-bapak tu bakar ikan kami kat situ..heheee..sementara tu main-main air dulu..heheee..kenyang betul perut makan ikan dan sotong..:)

:::nie di pulau cemara besar..:)

Destinasi island hopping yang terakhir adalah tempat pemeliharaan ikan yu..depa semua berenang la kat tempat ikan yu..berenang bersama ikan yu ok!mak aih..lagilah aku takut..tau-taulah tengah "coti" kan lagilah tak berani..kang tak pasal-pasal yu tu makan aku abislah..so aku jadi tukang tangkap gambo depa je la..jadilah labu..tak berani amik risiko..lain kali aku mai aku berenang dengan ikan yu puas-puas..:p

Oklah..sampai sini je lah..nanti aku sambung lagi..penatla mengarang nie..heheee..lagipun housemate aku da bising ajak makan..menu spesel hari nie..nasi briyani segera by aku..hahaaaa..:p

p/s=lapaq weihh..walopun nasi briyani segera tapi bukan senang nak makan masakan aku..:p

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...