Monday 13 June 2011

jalan-jalan ke pulau karimun jawa-edisi 3..

Assalammualaikum wbt..

Baiklah kawan-kawan malam nie aku akan update lagi entry tentang ke pulau karimun jawa..nie confirm yang terakhir..hangpa pun mesti dah bosan gakla nak baca pasal pulau nie..balik-balik citer pasal pulau..citer lain please!ngeeee..

Entry lepas aku citer pasal island hopping dan tempat terakhir pada hari itu adalah tempat pemeliharaan ikan yu..memang island hopping sampai petang..balik-balik semua dah letih..pas maghrib baru masing-masing keluar cari makan..makan malam sendiri-sendiri kali ini..aku dan naemah memilih soto ayam dan air limau dengan harga rp8ribu..jadilah labu..lapik perut..asal tak gastrik nanti..Kebetulan Amy dan Naemah beria-ria nak pi memancing..lebih oghe jate pulok kn..(tubik kelate kawe weih..:p) Malam tu terserempak dengan bapak yang bawak kami island hopping tadi..Bapak tu kata esok pagi ikutlah bot pi memancing..aku dan Nindya memang malas nak ikut..

Last day on pulau-Keesokan harinya dorang yang janji dengan bapak tu pun pi la tunggu kat dermaga ikan sebab nak ikut bapak tu..ternyata there's nothing free in the world okehh..agak frustrated dengan keadaan tu dorang pun amik keputusan untuk cari nelayan dekat area-area situ..tanya berapa kalo nak sewa bot sampai petang..bukan full day..dorang jumpa dengan 1 bapak nie..namanya Pak Miskun..bapak nie cuma charge rp200ribu je untuk memancing,island hopping..kalo fullday cuma rp350ribu..giler murah!!padahal charge dari homestay tu berlipat kaliganda weihh..agak bengangla bila kami tau yang kami ditipu hidup-hidup..sumpah pas nie kalo mai sana lagi jangan haraplah nak tempah pakej island hopping dari homestay..

:::nampak kan ikan-ikan kecik tu..depa akan mai dekat kalo bagi roti..hehee..

So kali nie punya aktiviti island hopping dan memancing disertai cuma aku,Naemah,Nindya,Amy dan Boim..Mas Purbo dan Adib pi ke Taman Nasional dekat area sana juga..memang bukan jiwa akulah untuk meneroka hutan nie..dulu masa zaman muda remaja je ikut trekking,panjat gunung jerai..eh eh silap sekarang pun muda lagi pe.baru 23 nak masuk 24..hahaaa..:p ooppsss dah termerepek..ok sambung balik citer..nielah 1st time seumur hidup aku memancing kat laut naik bot..padahal arwah ayah adalah pemancing sejati..dulu masa aku kecik-kecik ayah selalu pi memancing..bawak balik ikan besar-besar..banyak sangat alat pancing kat rumah..umpan-umpan palsu..aku paling ingat ayah ada banyak poster nama-nama ikan..dan sampai sekarang aku masih boleh recognize ikan-ikan laut dalam kerana poster tu..:) memancing memang memerlukan kesabaran yang tinggi..setelah beberapa lama memancing sorang-sorang dapat ikan..kecuali aku dan Nindya..aiisshhh panas weihh..dah la cuaca panas..kesabaran aku dah la setipis kulit bawang..-_-" 2 kali aku punya pancing tersangkut kat batu karang..kali ketiga tersangkut aku memang da give up betul..sampai cakap.."i've no luck in fishing" ayat sadis kan..tapi alhamdulillah rupa-rupanya yang disangkakan tersangkut rupanya ada ikan..kata anak sedara bapak tu ikan tu menyorok kat karang pas makan umpan aku..kami pakai umpan sotong..memang tak sangka betul..seumur hidup pertama kali memancing dapat ikan..walaupun cuma dapat ikan kerapu kecil tapi it was my biggest achievement..tau tak betapa susahnya nak dapat ikan di lautan luas?;p Naemah dapat ikan ala-ala parrot fish,Amy pun dapat ikan kerapu kecil gak manakala Boim dapat 3 ekor ikan yang berlainan jenis..Nindya tidak berhasil mendapatkan ikan..banyak kali umpan dia ikan makan tapi dia sendiri yang tak perasan..kelakar je..

:::gaya pemancing profesional lah sangat..:p kami pakai tali je..takde rod pancing..

Pas selesai memancing dapatlah sekitar 14 ekor ikan termasuklah ikan yang bapak tu tangkap guna tombak dan yang anak-anak dia dapat..syukurlah..lepaslah untuk lunch kami 8 orang..sangat tak sabar nak bakar ikan-ikan tu..Jadi kami pun berangkat menuju ke pulau (lupa plak nama pe) untuk bakar ikan..sambil tunggu bapak tu bakar ikan kami biasalah aktiviti masa lapang..berendam dalam air laut lah..heheee..kat situ tak berapa sesuai nak snorkeling sebab bapak tu kata dekat area batu karang kemungkinan ada ikan pari..bahaya tau ikan pari tu..silap-silap kena libas boleh mati..contohnya macam Steve Irwin yang crocodile hunter tu..kenal kan?kebetulan anak bapak tu cakap ada siput kecil yang nama remis banyak kat situ..korek-korek pasir mesti ada..aku pernah makan siput nie..aku teringat masa kecik-kecik dulu ayah ada kawan kat Pulau Pangkor..Rumah kawan ayah tu betul-betul belakang laut..kalo pi sana nanti petang-petang mak kawan ayah tu akan ajak cari remis nie..korek pasir guna sudu..dah dapat banyak malam tu rebus..kadang-kadang makan terlalu banyak sampai sakit perut dibuatnya..lucu betul ingat kenangan dulu..

::: ada life jacket bolehla tunjuk terer..:p

Seronok betul kami dok kutip siput tu..siap macam berlumba-lumba pulak siapa kutip paling banyak..of cos la aku terer menggali cari siput..hahaaa..gelak keji betul..:p  dekat kawasan pulau tu banyak pokok kelapa..teringinnya nak air kelapa muda..bapak tu memang handal betul..dia siap pi panjat pokok ambilkan kelapa muda untuk kami..masyaAllah..baik betul bapak nie..terharu betul aku..kami pun makan tengah hari berlaukkan ikan bakar hasil pancingan,nasi beralaskan daun,dan air kelapa muda..mantap betul..nasi tu kami bawak bungkus..daun pokok bakau berhampiran jadi alas nasi..tetiba rasa macam dok dalam siri survivor..berangan betul..heheeee..

Pas da kenyang makan kami pun beransur meninggalkan pulau tu untuk snorkelling lagi..berhenti di tengah-tengah lautan dan mula menyelam..as usual tidak dapat digambarkan dengan kata-kata keindahan laut disana..memang berbaloi aku kena sunburn dan naik feri 6 jam..heheee..setelah beberapa lama menyelam kami pun balik..masa nak balik bapak tu siap pesan nanti malam sebelum ke dermaga feri datanglah singgah rumah dia untuk makan remis tadi..dia nak masak nanti bagi kami rasa..depa yang lain memang tak pernah makan remis tu..so kami setujulah untuk singgah malam nanti sebelum balik ke Jepara..Malam tu kami makan ikan bakar lagi untuk kali terakhir..feri pukul 10 malam so kami berangkat keluar dari homestay pukul 8 lebih sebab nak singgah rumah Pak Miskun untuk cuba makan remis..Rupanya Pak Miskun tengah tunggu kami datang untuk makan..masyaAllah..terharunya dengan family dia..sudahlah rumah dia berlantaikan tanah je..sanggup ajak kami makan kat rumah dia lagi..jadi insaf bila tengok kehidupan mereka..:'(

Cabaran sebenar bermula selepas kami sampai ke terminal feri..ya Allah rupa-rupanya tiket untuk balik habis sama sekali..250 tiket habis!!!macam mana nak balik nie..kami memang dah tak mampu untuk stay lagi..confirm dah takde homestay plus duit memang ngam-ngam..aku dan Naemah bawak lebih pun habis jadi ceti ke orang lain..memang kami ikhtiar juga tanya macam mana nak balik..sebab dengar kata esok pun feri takde..yang ada hari isnin..nie bererti kami harus duduk kat pulau lagi 2 malam..tak mampu la weihh..dah la kat pulau nie takde ATM..mana nak cekau duit..at last dapatlah gak tiket tambahan..apa yang mengejutkan aku dan lain-lain adalah tempat duduk kami malam tu..sebagai penumpang tiket tambahan tempat duduk kami adalah lantai feri paling bawah..share duduk dengan segala macam kenderaan seperti lori,van,kereta,motor dan tidak ketinggalan barang makanan seperti kelapa..dah sebijik rasa macam pendatang..yang sedihnya kena tidur kat lantai nie..kerisauan paling dahsyat adalah memikirkan feri dah overload..memang rasa nyawa seperti telur di hujung tanduk betul..memang takde lain yang aku harapkan melainkan Allah..dalam hati memang aku pasrah betul-betul andai ditakdirkan ini pengakhiran untukku aku redha..

1. Berpeluh membacanya..

Agak cemas juga bila fikirkan keadaan dalam feri esp. bila dah overload x_x

Selepas ini, bila hendak ke sana,

Dah tahu hendak mencari siapa..:P

2. kk effa, leh jadi tourist guide ek...

3. @azree : nah amik tisu lap peluh..hahaaa..tau la entry pnjg..:p hmm memang masa kt dalam feri tu macam2 difikirkan..sebab keadaan antara hidup dan mati la katakan..tapi alhamdulillah masih diberi kesempatan utk perbaiki diri lagi..monggo pinarak ya mas(eh betul ke nie..:p)..hehee..insyaAllah siap jd tourist guide..;)

4. @tiqa :heheee..cita-cita sampingan sekarang..nanti nak mula siri jalan-jalan malaysia pula kalo da balik..hehee..:p jomlah datang indonesia..banyak tempat menarik..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...