Tuesday 3 January 2012

jangan disesali keputusan lalu...

Assalammualaikum wbt,

Apa khabar kawan-kawan?Semoga sentiasa diberkati Allah SWT dan dipermudahkan segalanya dalam kehidupan kalian.Lain macam je kan tajuk entry aku hari ini kan?jangan berspekulasi sebelum selesai membaca ye.:p

Sebenarnya aku dihimpit rasa menyesal lah pulak sebab telah membuat beberapa pilihan terkait masa depan iaitu pilihan tempat posting.Sebenarnya tak baik kalau kita menyesal kerana kita mengatakan perkataan "kalau" dah membuka peluang untuk syaitan merosakkan kita.

Sebagai bakal Provisional Registered Pharmacy(PRP) ataupun lebih senang nak faham junior pharmacist,aku dikehendaki memilih 3 tempat posting.Posting PRP nie memang dekat hospital je.masa mengisi borang temuduga dan pemilihan aku telah menentukan 3 pilihan hospital iaitu 1)Hospital Taiping 2) Hospital Pulau Pinang dan 3) Hospital Ipoh. Alasan kepada pemilihan ketiga-tiga hospital ini adalah kerana jaraknya dari kawasan rumah aku taklah jauh sangat jadi bolehlah aku duduk rumah mak kalau dapat hospital pilihan pertama(Taiping).Kalau dapat Ipoh atau Pulau Pinang pun still dekat.sekurang-kurangnya hujung minggu boleh balik rumah mak.Tapi dah terlambat untuk menukar pilihan.cuma sekarang menunggu keputusan dimana aku akan diletakkan.



Ramai orang kalau boleh semuanya nak tinggal dekat rumah.tapi aku mendapati kalau tinggal di sini kurangnya peluang aku untuk menambah ilmu terutamanya dari segi agama.Di sini kurang tempat pengajian,tiada kawan untuk berusrah dan hanya media(internet) merupakan sumber menimba ilmu.

Kuala Lumpur atau Selangor memberikan banyak peluang untuk mengikuti pengajian untuk menambah ilmu agama berdasarkan pemerhatian aku.Selain itu,bak kata kak Wardina Saffiyah ramai yang mahukan agama.Sebagai contoh lain,masa ceramah Ustaz Azhar Idrus di Dataran Shah Alam ramai yang hadir untuk menambah ilmu.

Jadi sekarang aku berharap Allah SWT meletakkan aku di suatu tempat yang mana di situ banyak peluang untuk menimba ilmu dan menyertai ustah.Jujur aku katakan yang aku merindui suasana di Jogjakarta.Suasana berusrah setiap malam Sabtu bersama-sama kakak naqibah dan housemate serta mengikuti pengajian di Darussholihat.susahnya mencari tempat pengajian dan berusrah di bandar aku..:(

Kadang-kadang penghijrahan itu perlu untuk mematangkan kita dan memperbaiki diri.Cuma harus istiqamah membawa Islam kemana saja kita pergi sebagai landasan hidup.InsyaAllah kejayaan di dunia dan akhirat akan kita perolehi..

p/s=semoga surat lantikan SPA dan surat posting KKM cepat sampai di peti surat rumah.risau ilmu berkarat je lama sangat duduk rumah..:p

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...