Tuesday 17 January 2012

Untuk apa?

Assalammualaikum wbt,

Semoga sahabat-sahabat dalam keadaan sihat sejahtera dan sentiasa diredhaiNya..Syukur kepada Allah atas segala kurniaanNya kepadaku..:')

Sebenarnya aku takut sekali..Apabila aku cuba berbuat baik aku takut sekali untuk mendengar orang mengatakan pujian.Apabila aku cuba memberikan nasihat aku takut sekali mendengar pujian..Apabila orang memuji keindahan ciptaanNya kepada aku,aku takut andai dipersoalkan suatu hari nanti..

Ohhh..

Aku sering persoalkan andai aku merasa bangga di atas kelebihan yang Allah berikan,adakah aku akan bangga ketika bertemu denganNya?mungkin Allah akan menambahkan lagi kehinaan..dengan ilmu yang sedikit ini untuk apalah hendak dibanggakan..suatu hari nanti ilmu itu akan hilang dikubur bersama liang lahad..Andai sedikit kecantikan wajah yang Allah berikan ini dibanggakan dan dihiasi dengan tujuan yang salah bagaimana mampu untuk menjawab pertanyaan di alam kubur?Andai pangkat dan harta yang hendak dibanggakan aku tiada apa-apa kerana semua milikNya..suatu hari nanti pasti semua akan kembali padaNya..kita cuma diberi amanah untuk menjaganya buat sementara waktu..

Kebelakangan ini,banyak sekali undangan malaikat maut menjemput yang masih muda..di kalangan usia belasan tahun,awal 20 an..masih terlalu hijau atau mentah jika mengikut masyarakat kita..Ada yang mengatakan "Baguslah mati muda,dosa pun tak banyak lagi".Aku tertanya-tanya andai sepanjang waktu muda itu kita habiskan dengan dosa dan tak sempat bertaubat macam mana?dan bagaimana pula jika kita menyangka kita dah banyak buat amal tetapi akhirnya diketahui semua tidak diiktiraf oleh Yang Maha Menilai?

Ramai yang mempertikaikan tentang jodoh iaitu 'bila hendak menyempurnakan separuh dari agama(bernikah) dan dah bersediakah untuk melangkah ke alam baru?(diri sendiri pun kadang-kadang >.< ) tetapi pernahkah kita fikir soalan ini "dah bersediakah untuk mati dan melangkah?"..gulpp..

Marilah sahabat-sahabat..kita sama-sama muhasabah diri balik..apakah kita sudah bersedia?

Tolong jangan anggap aku baik atau sebagainya sebab aku selalu tulis yang baik-baik(kadang-kadang) tetapi anggaplah aku seorang sahabat yang banyak kelemahan dan setiap tulisan merefleks ke diri aku sendiri..


p/s=maaf atas kekhilafan aku andai selama nie mencoret yang tidak baik pada blog ini..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...